...
Arla skifter farve på mælken
Karen Marie La Cour Tybjerg er global direktør for emballageoptimering i Arla koncernen.

Arla Foods i Sverige går bort fra de hvide mælkekartoner for at reducere emballagens klimapåvirkning. Det er et led i den overordnede strategi, hvor man frem mod år 2020 vil have en samlet reduktion af klimapåvirkninger fra emballagen på 25 procent.
 
– Hvert år pakker vi næsten en milliard produkter i Sverige, og vi ønsker selvfølgelig at de skal være så gode som mulig for klimaet og miljøet, siger Anna-Karin Modin Edman, Sustainability Manager hos Arla.
 
– Ved at fjerne det hvide materialelag reduceres klimapåvirkningen med 14 procent og vægten på selve emballagen med tre procent. Eftersom der er tale om meget store volumener får selv relativt små ændringer en ret stor effekt.
 
I første omgang er det økologisk mælk, piskefløde og creme fraiche der kommer ud i de nye kartoner. Det vil ske i uge 38. Derefter vil flere produkter gradvist følge efter.
 
Under en tilsvarende fanfare lancerede Arla i 2015 en ”grøn” karton til produktserien Arla Øko Harmonie i Danmark. Karen Marie La Cour Tybjerg, som er global direktør for emballageoptimering i Arla koncernen fortæller, at den emballage stadigvæk anvendes i Danmark. Det væsentlige i den lancering var, at gå over til anvendelsen af plastik baseret på fornybare ressourcer. Det kunne fx være sukkerrør eller husholdningsaffald. Plastikken indgår i inder-lineren, gevindet og i selve skruelåget. Den ændring resulterede i en reduktion i CO2-udslippet på godt 20 procent. Dengang var det ikke muligt at fjerne kridtlaget, som det er sket i de nye kartoner som introduceres i Sverige. I stedet gav man emballagen et grafisk mere miljørigtigt udtryk.
 
– De enkelte lande beslutter selv, om og hvornår de vil indføre de emballageløsninger, som vi introducerer for dem. Man skal ikke være blind for, at der også er en økonomisk udfordring i både omstilling og drift som skal adresseres, ligesom emballagen skal testes på de enkelte produktionsanlæg. Vi har stor fokus på miljøet og håber naturligvis, at emballagerne vil vinde indpas, når det er opportunt for produktionsenhederne, slutter Karen Marie La Cour Tybjerg.


SØREN WINSLØW

Editor & Ad Sales Denmark
SØREN WINSLØW
soren@packnews.com

Publiceret: 2017-08-31

TAGS (Bemærk! Klik på en tag for at få flere artikler frem inden for området!)

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.


FØLG OS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Find de vigtigste messer og begivenheder i emballagebranchen!
FØLG OS PÅ FACEBOOK
 
RPC